Duurzame dijk - veelgestelde vragen
Wordt de nieuwe dijk inderdaad de duurzaamste dijk van Nederland?
Daar gaan we wel voor! Het geen wedstrijd, maar een ambitie om alles zo duurzaam mogelijk te doen. We werken aan drie duurzaamheidsthema’s: circulariteit van de grondstoffen, het vergroten van de biodiversiteit en het beperken van uitstoot, bijvoorbeeld met elektrisch aangedreven machines en uitstootvrije bouwplaatsen. Op de pagina Duurzame dijk lees je hoe we dat doen.
Biodiversiteit/ecologie
Hoe verbeteren jullie de biodiversiteit op/rondom de dijk?
Met rif-elementen en getijdepoelen aan de voet van de dijk zorgen we ervoor dat onderwaternatuur zich kan ontwikkelen. We zaaien de dijk in met bloemrijke mengsels voor insecten en bijen. Vogels, vissen en onderwaternatuur voelen zich straks nog beter thuis in de nieuwe kwelder en het binnendijkse getijdengebied. En met dit getijdengebied geven we de Waddenzee weer een beetje meer ruimte.
Waar dragen de natuurmaatregelen aan bij? Wat is de Programmatische Aanpak Grote Wateren?
Met de natuurmaatregelen helpt de dijkversterking bij het behalen van wettelijke doelen voor Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Water. De ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zijn hiervoor een apart investeringsprogramma gestart. Dat heet de ‘Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW)’. Rijkswaterstaat (RWS), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Staatsbosbeheer werken namens de PAGW samen met de ministeries. Ze werken ook samen met de dijkversterking om de waddennatuur sterker en klimaatbestendiger te maken. Met als belangrijkste doel: het ecosysteem van de Waddenzee herstellen.
Circulair ontwerpen en bouwen
Hoe hergebruiken jullie materialen?
Al het materiaal van de huidige dijk gebruiken we opnieuw. De koperslakblokken die in de teen van de dijk zaten, gebruiken we bijvoorbeeld langs de nieuwe toegangsweg.
Waar komt het materiaal (klei, zand, asfalt, stenen) van de dijk vandaan?
Een groot deel van het materiaal dat we gebruiken, komt van de oude dijk. Als het echt niet anders kan, gebruiken we nieuw materiaal. We halen dit nieuwe materiaal zoveel mogelijk uit de regio. We gebruiken dit jaar bijvoorbeeld klei uit Leeuwarden of andere projecten uit de regio.
Minder uitstoot
Hoeveel elektrisch aangedreven machines worden ingezet?
We willen een derde van de draaiuren van de dijkversterking elektrisch uitvoeren. Op dit moment draait er een elektrische autokraan. Vanaf volgend jaar gaan we meer elektrisch aangedreven machines inzetten, want dan heeft het stroombedrijf onze bouwaansluiting geplaatst. Die is nodig om de accu’s van de machines op te laden.
Hoe gebruiken jullie windmolens en zonnepanelen voor de dijkversterking?
Een duurzame dijk betekent ook een duurzame bouwkeet. Daarom wekken we de energie voor de bouwkeet duurzaam op. Dat doen we met zonnepanelen en een windmolen. De windmolen staat alleen aan als er stroom nodig is. Als de zonnepanelen genoeg stroom opwekken, staat de windmolen stil.
Komt er meer of minder asfalt aan de zeekant?
Er komt minder asfalt aan de zeekant. Volgens de strengere veiligheidseisen voor dijken die vanaf 2017 gelden, zou er aan de waterkant van de dijk tot aan de kruin asfalt moeten komen. Dat hebben we liever niet. Daarom komt er ook gras op de dijk. We hebben de sterkte van het gras getest in de Deltagoot. Naast asfalt plaatsen we stortstenen, getijdenpoelen en rif-elementen onderaan de dijk. Met de riffen en poelen onderzoeken we manieren om een natuurlijke overgang te creëren tussen het Wad en de dijk, met meer mogelijkheden voor natuurontwikkeling.
Wordt de dijk overslagbestendig?
Ja, de dijk wordt overslagbestendig gemaakt. Dit betekent dat in een uitzonderlijke situatie van extreem hoogwater en storm er water over de dijk kan gaan. Je krijgt dan wateroverlast achter de dijk, maar de dijk blijft wel stevig op zijn plek blijven liggen. In zo'n extreme hoogwater en storm situatie mag de dijk niet falen, daar ontwerpen we de dijk op.